28 juni 2008

Dear Lucas: Nu pallar jag inte diskutera vidare. Det finns en massa saker jag vill kommentera i din senaste kommentar men för tillfället nöjer jag mig med att skriva några (relativt) få ord, exempelvis att jag talar för "rättvist tillverkade varor"  men inte nödvändigtvis för rättvisemärkta. Det jag menar är inte heller att de företag som enligt mig är mer... humana (eller vad vi nu ska kalla dem), inte vill tjäna pengar. Det jag menar är att jag försöker välja de som jag tror är beredda att göra sin vinst på ett (enligt mig) mer humant sätt och att denna vinst (procentuellt sett) kanske inte blir lika stor som ex. H&M's.

Självklart är det bra att de som har det sämst ställt får det bättre - att lägstanivån höjs. MEN jag vill trots allt TA BORT klyftorna och nöjer mig, till skillnad från dig, inte med att de enbart förskjuts. Såg en dokumentär i skolan någon gång i höstas. I den intervjuades en kvinna som sade att det som krävs i världen är en tankemässig revolution. Hon sade att exempelvis fattigdom aldrig kommer att försvinna så länge vi accepterar att vissa har betydligt mer än andra. Jag håller med henne.

I artikeln jag refererade till finns följande text: "Det tidigare välfärdssystemet för de fattiga på landsbygden är borta i dag. Det handlar alltså om majoriteten av Kinas befolkning. Nu får var och en klara sig själv (...)". Jag förespråkar varken Kommunism eller Maoism men vi ska nog inte tro att de ökade klasskillnaderna och bristen på den "välfärd" som tidigare fanns enbart beror på "att vissa i kina inte får del av den enorma ekonomiska utveckling som sker." Hela denna paragraf är egentligen ett sidospår till det ämne som vår diskussion egentligen behandlar men det jag vill ha sagt är att vi inte bara kan se Kinas förbättrade ekonomi som något som höjer levnadsstandarden! Sedan har jag jävligt dålig koll på hur livet för den enskilde kinesiske bonden i praktiken har förändrats med historian men jag hoppas in i det sista att du förstår hur jag menar.

Men som sagt. Nu orkar jag inte med detta längre. Sorry :/

Istället går vi raskt vidare till några utvalda händelser för dagen:

Jag har övningskört med pappa! Vi körde runt på en parkering och jag kan stolt meddela att jag tagit mig igenom flera rondeller idag. Det är så roligt precis i början när man lär sig något. Jag har nästan inte övningskört någonting och nu hade det varit ett lååångt uppehåll sedan sist så vi började mer eller mindre om från början. Det kändes roligt för idag kan jag ju i princip nästan köra bil om man jämför med gårdagen. Ju bättre jag blir på det, destom mindre framsteg kommer jag att göra. Bli lite lite bättre för varje gång förhoppningsvis. Nu, när jag egentligen inte kan någonting men ändå betydligt mer än vid förra tillfället och gången dessförinnan blir framstegen väldigt tydliga! För tillfället både hoppar jag och rusar runt bilen av glädje när jag ser att alla däck är innanför parkeringsdäcket! :P

Köpte ett par byxor idag. Jag behövde dem faktiskt så det känns väldigt bra. De var billiga (80 kr på Emmaus) och fulsnygga! Riktigt höga i midjan - mer tantigt höga än trendigt (vilket är bra!). De är svarta, har pressveck samt avtagbara band under fötterna och är i den modell som gällde för byxor under 50-talet som senare återkom under 80-talet. De var lite trasiga så jag lagade dem förut. Och sydde i en knapp. Riktigt snygga... Eller inte men jag gillar dem skarpt.

Zak ringde idag. Han hade vunnit dagens schackparti och verkade glad. Hade fått lyssna på en dam från kommunen som talade om hur få arbetslösa det bodde i Växjö. Och om vilka som deltagit i samma tävlning i Växjö men för 50 år sedan. Och om hur bra Växjö är i allmänhet verkade det som. Det är lite lustigt förresten men databasen som lottar vilka som ska spela mot varandra har kraschat! Inte så lägligt direkt.. Vi får helt enkelt hoppas att det ordnar sig.

Och så lite information om den närmaste framtiden...

Imorgon reser jag iväg - ska ju till den där demonstrationen I Bryssel. Åker först tåg ned till Malmö där några andra och jag förhoppningsvis blir upphämtade med en buss som ska köra hela långa natten. Vi räknar med att vara framme runt 10-tiden på måndag. Är tillbaka i trygga bostaden på onsdag igen. Ha det finemang allesammans - ni är väl omkring tre stycken skulle jag tro! ;)

Kommentarer
Postat av: Hannan

Hey, Malmö! Hur länge ska ni vänta i Malmö? :-)

2008-06-29 @ 15:45:44
URL: http://freakbeat.blogg.se/
Postat av: Mewsick

"För tillfället både hoppar jag och rusar runt bilen av glädje när jag ser att alla däck är innanför parkeringsdäcket!" Läste jag som "jag hoppar bilen"(får bilen att hoppa) och "rusar den" (varvar sönder motorn):P

2008-06-29 @ 23:52:45
URL: http://mewsick.blogg.se/
Postat av: mmmmmmmmmmmooooooooooaaaaa

erica det är inte miljövnligt att köra bil. speciellt inte att köra i så meningslösa syften som övningskörning :P

sysslar du verkligen med såndant som förstör vårat jordklot på en sådan nivå? :P



(Att läsa mellan raderna: Ofta du ser över ratten gumman :*)

2008-06-30 @ 23:59:17
URL: http://xelalovesya.blogspot.com
Postat av: Lucas Regnér

Hehe, okey erica.



Men har du fortfarande lust att träffa mig o mimmi ngn dag o catcha up?



Förresten, jag är sjuuukt stålt över min hel in helva ut. kolla ngn inlägg sedan på bloggen får du se den :D

2008-07-02 @ 16:42:03
URL: http://lucasregner.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0