Ett UFO gör entré...

...så känns det. Har låtit bli att visa mig ute i cyberrymden den senaste tiden. Utan någon direkt anledning. Det känns en aning meningslöst bara. På sätt och vis vill jag bli sedd och hörd (läst?) men samtidigt orkar jag själv knappt läsa om någon annan. Skaffar en blogg i hopp om att folk ska vilja läsa om ens tankegångar men resultatet blir istället att besökarna på bilddagboken försvinner. För om man inte kan visa upp en bild - något som genast visar vad som händer - då är man körd. Då försvinner man och glöms bort och kvar blir endast flertalet användarnamn med bortglömda lösenord. En paragraf eller två hinner man inte med. F-n att jag skulle behöva bli som alla andra, att även jag skulle ställa mig på scenen istället för att sjunka ned i en av de röda sammetsfåtöljerna i salongen, tyst och obemärkt.

Min comeback måste bli storartad. Vad har hänt den senaste tiden egentligen? Hur har den senaste månaden sett ut? För att inte trötta ut mina obefintliga läsare alltför mycket, är det nog en bra idé att skriva ned några händelser i punktform och senare, om det känns nödvändigt, utveckla någon eller några av dessa.

Den senaste månaden har jag...

  • ...varit på semester med mamma och pappa i Tyskland.
  • ...varit i Zak's stuga och badat i havet! Twice.
  • ..."Railwaytrip:at" (ingen bil - ingen roadtrip :P) till Gotland med Zak
  • ...varit med på en tryout och fått en plats i ett lag. Dessutom råkar jag tycka att sporten är en aning pinsam. Minst sagt.
  • ...gjort en endagsutflykt/Second Hand-resa till Stockholm med mamma.

För att göra saker och ting så komplicerade som möjligt, börjar jag med att utveckla sistnämnda händelse: Tidigt på torsdagsmorgonen åkte mamma och jag till Stockholm för att utforska hufvudstadens Second Hand-butiker. Jag hade gjort grundliga efterforskningar och funnit ett antal butiker med fokus på 60- och 70-talsplagg. Dessutom hade jag markerat ut ett antal vegetariska restauranger på min egenhändigt komponerade karta. Trots förarbetet började dock dagen på ett allt annat än optimalt sätt: Min käre far hade sagt något som fick mig att tro att mamma skulle väcka mig, vilket hon inte gjorde. Åtta minuter innan vi var tvugna att lämna lägenheten kikade hon in i mitt rum eftersom det var lite väl tyst i huset för att någon annan än hon själv skulle vara uppe. Jag sov. Resultatet blev att vi fick springa till tåget. Ve och fasa.

I Stockholm promenerade vi hur mycket som helst. Vi gick från butik till butik och tog bara tunnelbanan (eller vagnen som jag hela tiden råkade säga) en enda gång för att snabbt ta oss från Söder till Vasastan. Jag hittade inte så mycket kläder tyvärr. Efter att ha shoppat konstant en hel dag, återvände vi med två påsar från Beyond Retro. Från butiken på Åsögatan hade jag köpt en klänning och en kjol som även den fungerar som klänning med undantaget att man måste ha på sig en tröja under. Från butiken på Drottninggatan köpte jag ytterligare en klänning och en kortärmad jumper. Det är underligt men nästan allt jag köper är i någon blå nyans. Jag blev i vilket fall som helst väldigt nöjd med mina inköp (även om de var få) och vi träffade flera härliga människor. Något som slog oss var att flera stockholmare erbjöd oss hjälp när vi såg ut att vara vilse. Alla var väldigt trevliga - inte ens dialekten kunde få oss att tänka om!


Zak's och min semester till och på Gotland var riktigt lyckad. På måndag kväll hade vi bestämt oss för vart vi skulle resa och på onsdag eftermiddag åkte vi iväg. Vi bodde först på vandrarhem i Oskarshamn och tog därefter färjan till Gotland där vi stannade i fyra dagar. Sedan åkte vi tillbaka, bodde på ett annat vandrarhem och reste slutligen hem igen. På Gotland bodde vi i ett gammalt fängelse. Överallt fanns lappar med information till de "fria fångar" som vandrarhemsvärdarna ansåg att vi inneboende var. Dessa lappar var inte bara en aning barska i tonen (om nu text kan ha toner) utan även de engelska översättningarna var en smula originella. "TOALETTLAMPA" blev exempelvis "WC-LIGHT" och "WC-LEIGHT". Och man kan ju alltid fråga sig varför just orden "steker" och "utlösas" behöver strykas under.

I vilket fall som helst: Vi tog det väldigt lugnt på vår semester. Hade picnic en hel dag när det var fint väder, lade ut picnicfilten inomhus en dag när det var dåligt väder, gick på museum (ett av dem var i det riktigt gamla fängelsetornet Kajsarn), åt glass, läste och spelade kort. Vår resa hade med andra ord inte kunnat bli bättre! Det enda skulle väl vara vädret då. Men det var rätt mysigt att stanna inne och läsa när regnet väntade på oss utanför fängelset. Frihet och regn. ;)

Nu är klockan nästan 20 minuter över fem och det är min sista sommarlovsdag. Det blir ljust fort på morgnarna. För säkert mindre än en timma sedan var det mörkt ute. Nu är det lika ljust som det är vid sextontiden på vintern.

Jag hade tänkt ägna denna dag åt inköp av skolmateriel och träningskläder. Det är ett träningspass som jag borde gå på i eftermiddag också. Fast då måste jag köpa ett nytt Friskis-kort. Har ännu inte bestämt mig för huruvida det blir ett allkort i år eller ett där jag bara har tillgång till jympapassen.

En av (går)dagens händelser var att jag för första gången beställde böcker via nätet helt själv. Gång på gång bestämmer jag mig för att bli lite smart, lära mig lite, försöka komma ihåg och en gång för alla bli allmänbildad. Därför beställde jag tre böcker om ämnen som intresserar mig och som jag förhoppningsvis kan lära mig något av. Den första är en bok om Kina och hur landets nuvarande situation påverkar ett antal invånare på olika sätt. Jag föll för bokomslaget och baksidestexten för ett tag sedan när mamma och jag var i Borås. Sedan dess har jag letat lite smått i boklådorna (plural för bokhandel, här är man allt en viktigpetter :P) i Göteborg men förgäves. Som tur är finns Google. :D En annan bok handlar enbart om året 1968 eller kanske snarare om de händelser som inträffade då. Den ska dessutom handla om musik och stil med mera. Den tredje boken handlar om vår världs storföretag och deras oetiska metoder för att hålla nere löner och andra produktionskostnader, allt för att maximera sina egna vinster... Om två till fem arbetsdagar skickas förhoppningsvis böckerna och efter ytterligare två till tre dagar bör de ligga i brevlådan min. Jag längtar!

Nu är det ännu ljusare ute. Snarare som klockan fjorton i december.


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Erica varför uppdaterar du inte din blogg längre så jag får reda på vad som händer i ditt liv??

2008-09-29 @ 21:58:51
Postat av: Erica

Mimmi! Nu har jag uppdaterat :D

2008-10-01 @ 10:32:58
URL: http://wrongdecade.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Bra:)Cheerleading? Var det inte du som retade mig för att jag gick i det en gång i tiden:p hahaha!

2008-10-02 @ 20:02:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0