Ett besök i pisstaden Borås :/

Dagen började bra: Vaknade, låg kvar i sängen, bestämde mig för att kolla hur mycket klockan var och insåg att väckarklockan (som har världens mest fruktansvärda, entoniga ljud) inte skulle börja plåga mina öron förrän om en minut...

Mor min och jag åkte till Borås idag för att köpa tyger till min kollektion. Antalet tygaffärer minskar hela tiden men i Borås finns i alla fall Furulunds med ett relativt stort sortiment och även några mindre butiker. Sedan finns ju självklart Skroten! Men det var inte säkert att vi skulle hinna dit och dessutom ligger fokus på gardintyger där, även om de har ett rejält utbud av modetyger också. I vilket fall som helst var jag mestadels ute efter enfärgade tyger. Ett grönt tyg som matchar det 70-talstyg jag köpte på Tradera, ett mörkblått tyg i stretchfrotté och ev. ett brunt tyg i stretchfrotté... Det enda som fanns var det bruna tyget. Jag blev arg och lät bli att köpa det :( :( :(

JÄVLA TEXTILAFFÄRER!!!!!!

Eller snarare:
JÄVLA OMGIVNING SOM KÖPER BILLIGA KLÄDER OCH INTE LÄNGRE VILL SY VILKET RESULTERAR I ATT BRA TYGAFFÄRER GÅR I KONKURS!!!!!

Jag blir seriöst bedrövad. Djupt bedrövad: Bortsett från Zak och andra livsnödvändigheter som familj, vänner, världsfred osv osv, sådant som verkligen betyder något, kan det  som jag tycker allra mest om skrivas med tre bokstäver: TYG! Jag älskar tyg eftersom man kan sy kläder av dem, vilket är det jag tycker näst mest om. I vilket fall som helst köper jag inga nytillverkade kläder då jag inte vill delta i det sjuka system där rika länder utnyttjar fattiga, skor sig på andras ekonomiska underläge och menar att utbytet mellan länderna är en win-win-situation.

Dessutom finns det inget jag vill ha, för jag är född i fel årtionde, Wrong Decade.

Åter till berättelsen: Jag hittade som sagt inga tyger i Borås och vägrade därför att åka till Skroten. Vi lunchade på Waynes Coffee vilket var mysigt bortsett från att det var extremt kallt utomhus. Jag drack fruktsmoothie med jordgubb och passionsfrukt. Gott!

Sedan syndade jag och köpte någonting. Men det var ett linne att sova i och sovplagg måste ju tillhöra underkläder och alltså vara OK att köpa. Är medveten om att det finns ekologiska underkläder men än så länge är min ekonomi alltför dålig för att jag ska få dåligt samvete över att inte spendera en halv miljard på ett par maxi-trosor. I beige ekobomull.

Linnet var nedsatt med 80% så om vi utgår ifrån att de utnyttjade tillverkarnas lön inte är retroaktiv och kan förändras beroende på hur väl plaggen har tagits emot av kunderna, har det imperialistiska företaget förlorat det mesta av sin vinst! Och jag har gjort ett fynd. Sannerligen.

Sedan bar det av till Göteborg. Vi lämnade pisstaden Borås bakom oss och väl framme åkte vi till NK. Jag var personal shopper åt mamma. Det stör mig att jag först tar avstånd från att köpa grejerna och sedan väljer ut plagg som jag uppmuntrar henne att prova. How hypocritical.

Vi hämtade ut REM-biljetterna och köpte mat. Resultatet blev att jag fick korsa Avenyn med en 6-pack öl. "Det ser inte bra ut!" sa mamma. Jag höll med.

Nu sitter man här hemma, har ätit mat och jordgubbar och kollat upp att det verkligen är STRETCHFROTTÉ som jag är ute efter. Har frågat efter tygaffärer som säljer det i ett forum också.

Det blev en lång text må jag säga. Farewell.


Kommentarer
Postat av: Hannan

Det är sjukt svårt att hitta frotté-tyger! Sjukt irriterade!! >_<

2008-06-14 @ 21:13:21
URL: http://freakbeat.blogg.se/
Postat av: Erica

ja eller hur :/ Det gör mig gryyyymt besviken att utbudet av tyg överlag SUGER! :C

2008-06-14 @ 21:15:20
URL: http://wrongdecade.blogg.se/
Postat av: Farbror Sid

Piss, pest och pina... Men inte Borås!

Wrong decade? Skall bli intressant att se vad du hittar om 70-talet... som kanske både du och jag kallar för rätt årtionde... :-)

2008-06-15 @ 20:08:55
URL: http://farbror-sid.blogspot.com/
Postat av: Mewsick

Du har verkligen sammanfattat ditt liv i ett relativt kort (som från början tordes vara ett långt) inlägg. Jag hade kunnat ge upp emot femtio spänn för en bild på dig med 6-packet eftersom det talar så mycket emot din personlighet!:D Dina livsstadgar verkar vara oerhört klara iaf, men se upp med hycklandet - först hatar du konsumtionssamhället, sen är det raka spåret till NK . Här krävs en förklaring!:P Men varför köpa/sy nya kläder hela tiden? Är det inte mer miljövänligt att bara köra runt på det man har och kanske tvätta lite oftare (för att slutligen enda up som en Reklamtröjsolle utan skor). Det skulle iaf inte jag palla. Näe - Konsumtion tills plånboken är tom! (vilket klämkäckt rim, men det får stå som meny för min sommar!:D)

2008-06-16 @ 00:15:56
URL: http://mewsick.blogg.se/
Postat av: Mewsick

Vänta lite... Erica - (!!!) - Det här tenderar till att bli en (tam tam tam) MODEBLOGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!

2008-06-16 @ 00:17:19
URL: http://mewsick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0