VIP

Freitag 3 oktober

Idag firade vi (mamma och jag)  pappa eftersom han fyller år imorgon. Det hela började med ett besök på Bergakungens VIP-salong där vi först borrade ned våra små huvuden i snacksskålarna med godis och salta kex och lite senare lutade oss tillbaka i de stora reglerbara fåtöljerna med våra VIP-popcorn och -drickor på de små avlastningsborden intill. Sedan började filmen: Mamma Mia, en film som jag aldrig, aldrig någonsin hade valt själv! Men pappa tyckte att den var bra! Vilket var huvudsaken. Och jag led inte heller, rätt kul var den allt. Men inget jag tänker se om. Det var för mycket ABBA-musik och överspel för min del. Det var dock en upplevelse att se min generations James Bond (Pierce Brosnan, fast favoriten är ändå Sean Connery) sjunga!

Efter biobesöket var det dags att äta mat. Fullproppade med onyttigheter riktade vi stegen, eller rättare sagt bildäcken, mot Fond - världens bästa restaurang om man får lov att vara lite subjektiv! Som vanligt när vi äter ute, valde mamma en fiskrätt och pappa någonting med kött. För egen del blev valet enkelt: Det fanns en vegetarisk rätt på menyn! Men vad gör det när den smakar fantastiskt? Fond skulle kunna komponera en rätt enbart på råvaror som jag generellt sätt ogillar och ändå skulle det smaka superbt, tro mig! Såhär skriver Fond själva om det jag åt:

Raviolis, fyllda med extralagrad Sveciaost och nötter, rosmarinstekt svamp, ugnsbakade klyftor av svenskt äpple samt lätt jordärtskockasås och smaken av gratinerad ost
Nykavlad pasta med Sveciaost och nötter som rostats med salt. Till detta en mix av svampar från skogen och sådana som odlats. De steks med färsk rosmarin och lök, som serveras med ugnsbakade klyftor av äpplen från Österlen samt en skummig sås kokt på
grönsaksbuljong och jordärtskocka. Riven bakad ost ger sälta på toppen och smak av gratäng. Den där härliga smaken av gratinerad ost.


Tasty! Till efterrätt blev det en smått egenkomponerad dessert: Två olika sorbetsorter, en med lingon och den andra med blåbär och kardemumma. Egentligen serverades sorbeterna till olika efterrätter men efter all mat som vi hade proppat i oss under eftermiddagen och kvällen, kändes det här som ett friskt och gott avslut på en fantastisk måltid!

När vi kom hem ringde Zak. Han befinner sig på någon småsunkig kursgård in the middle of nowhere just nu, är på en schackledarutbildning. I miss him!

Så har man lyssnat lite på cheer-musiken också, huvudsakligen uppbyggd av ljud från pistolskott och ihopklippta låtar. Ibland hörs någon dov röst säga Gothenburg Cheer One på äkta actionfilmsmanér... Men det är rätt kul trots allt! Mest har jag dock lyssnat på Vepteik idag. Mycket fin musik, det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, kan inte hålla mig, men UV:arn kör alltså på Bergakungens "Very-Important-Person" salong... Hmmm... ;-P



Haha, gillade du itne Mamma Mia!? Den mååste man ju bara älska. och klart det är mycket abba låtar: den baseras ju på Abbas bästsäljare så. :P



ha de



ps mimmi is in town. borde kanske ta en liten fika ngn dag? ds

2008-10-06 @ 20:42:19
Postat av: Erica

haha alla är very important persons ;) Och nej, jag har inte betalat in årets medlemsavgift till UV, för jag var ändå ingen aktiv medlem (men jag har ju ifs samma åsikter som innan så... ja :P) Jag gillar inte abba... och ja, en fika någon dag låter ypperligt! :D :D :D

2008-10-08 @ 00:10:20
URL: http://wrongdecade.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Nu har bloggen dött igen. Vad händer Erica? Jag vill veta..:)

2008-10-27 @ 10:56:04
Postat av: Mimmi

Nu har bloggen dött igen. Vad händer Erica? Jag vill veta...:)

2008-10-27 @ 10:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0