Vintagespaning med Emma

Idag (23:e juni)  har jag varit med söta Emma :D Vi vandrade runt i områdena kring Haga och besökte varenda second hand-butik känns det som... Vi lyckades även hamna inne på Dem Collectives kontor. De som jobbade blev mycket förvånade över att plötsligt ha två kunder bland sina papper och prototyper.

På andra långgatan hittade vi VÄRLDENS MEST UNDERBARA BUTIK!!! Oidipus Antik hette den och att kliva innanför dörren var för mig detsamma som att ta de fösta trevande stegen in i paradiset (som jag med stösta sannolikhet aldrig hamnar i men det är en annan femma som det så käckt heter). Hela taket var fyllt med färgglada lampor från 60- och 70-talet! Överallt fanns speglar, fler lampor, fåtöljer, småprylar, burkar och vinylspelare - ALLT FRÅN EN SVUNNEN TID! Jag föll genast för en petroleumblå fåtölj och en orange 70-talslampa för 2200 kr. Jag vågade inte kolla hur mycket fåtöljen kostade... Trots de skyhöga priserna bestämde jag mig. Tror jag ;) Jag vill göra om mitt rum. Det känns som att det är värt att satsa på lite 70-talsmöbler. För speciellt många får jag inte plats med! Mitt rum skulle genomgå en total renovering om jag bytte överkast, satte upp gardiner, flyttade in en fåtölj, inföskaffade en "eye-catching" lampa, slängde ut bokhyllesystemet och klädde golvet med en fin matta. Det hade blivit fint. Riktigt fint!

Hur som helst. Emma som inte hade shoppat kläder på ett halvår fick äntligen sitt lystmäte tillgodosett. Hon hittade finfina kläder och accessoarer på både Myrorna och Emmaus. Själv hittade jag en byxdress (eller snarare shortsdress) i stretchfrotté (det ni!) med ett blommönster i så bedrövliga färger att det faktiskt är galet snyggt!



Efter vår långa vandring i staden hamnade vi till sist på Coops ekologiska café på Avenyn. Där åt vi rejäla mackor med tofu, sallad och groddar. Pumpafrön på brödet var det också! Kanongott! Det var en mysig känsla att sitta och äta mitt i matbutiken. Det var som provsmakning i sin mest extrema form!


Väl hemma igen bakade jag scones enligt ett recept från hemsidan vegomums.com. Det är en bra hemsida förresten - verkar finnas en hel del goda recept. Jag tycker att det är tråkigt att laga mat vilket gör att jag inte orkar göra någon god vegetarisk kost. Istället blir jag halvdeprimerad och äter JÄVLIGT TRÅKIG MAT! Dessutom suger bönor så det vill jag inte heller äta. Just "vanlig" mat - alltså sådant som inte är frukost, glass eller godis, har blivit fruktansvärt tråkig sedan jag blev vegetarian: Det finns en övre gräns för hur gott quorn kan smaka, så länge jag inte gör något annat än steker tofun i soya eller örtsalt kommer den att förbli en aning förutsägbar och en vacker dag tröttnar jag även på tsay-spetten. Samtidigt tror jag att det är bra att få upp ögonen för hur starkt mat är bunden till sociala sammanhang: Alla möten, alla kalas, alla resor, alla evenemang - allt inkluderar mat! Självklart ska man äta men vi borde även lära oss att umgås utan en tugga i käften...

Ha det fint! Och om ni kan tipsa om trevliga (och lite billigare än nämnda affär) inredningsbutiker med prylar och möbler från 60- och 70-talet får ni gärna tipsa mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0