"Missommar"

Min midsommar skulle på engelska stavas: G-R-E-A-T

Dessutom var den fylld med traditioner!

Vi åkte upp till mormor och fikade: Grahamsbullar och mandelmassabullar - riktigt, riktigt gott! Där träffade vi, förutom mormor, även min morbror Jonny, moster Anita och kusin Rickard.

Lite senare fortsatte vi vår resa till Kaserna, släktens underbara lilla el- och vattenlösa stuga. Egentligen är vi bara där en gång om året, d.v.s. just på midsommar! Vi tar med oss vattendunkar från mormors hus/lägenhet, kokar färskpotatis på gasolgrillen, lägger upp all lax (obligatorisk mat på alla högtider i min släkt; påsk, jul, midsommar - you name it) och ägghalvor, öser upp sill i mängder (som sedan bara hälften av släkten äter), lägger upp knäckebröd på ett så dekorativt sätt som möjligt o.s.v. o.s.v. o.s.v... Nytt för i år på midsommarbordet var rostbiffen eftersom Zak varken är ett stort fan av gravad och rökt lax eller sill. Själv åt jag tofu.

Självklart dukades allt upp på pingisbodet (som även det endast används en gång om året). Först var det tänkt att vi skulle bryta trenden att äta ute eftersom det kom småskurar hela tiden. Men när dukarna var lagda på borden inne i stugan och alla fat med mat hade placerats på dessa, blev det fint väder och det fanns helt enkelt inget annat att göra än att plocka undan alla fat, ta bort dukarna och flytta allt till pingisbordet utanför ytterdörren istället.

Uppdukat pingisbord, Jonny, Zak och pappa.

Efter efterrätt med tårta och frukt, spelades det lite pingis (även detta var nytt för i år) och Zak, mamma, pappa och jag åkte till Dagsholm för att checka in. Innan har vi alltid bott hos mormor och morfar eller sovit över i stugan på midsommar men eftersom mormor nu har flyttat till en mindre bostad och vi inte riktigt hade orken att leva ett helt dygn utan el och vatten, bestämde vi oss för att sova på hotell/vandrarhem istället.

Efter incheckning åkte vi tillbaka till Kaserna, tog med våra kära metspön och släktingar och gick upp till Krokvattnet för det årliga fisket! Med tanke på att jag vill vara konsekvent och stå för mina åsikter, blev det svårt att finna något tillräckligt starkt argument för att jag skulle få bryta nackarna av små aborrar. Därför lät jag bli att fiska. Men jag måste erkänna att jag tyvärr var ganska aktiv i fisket i alla fall, även om jag inte deltog rent fysiskt: Mitt sinne hade ihjäl varenda levande organism i det ekosystemet kan jag lova ;) Eller inte, men i alla fall.....

Vi grillade korv och hamburgare över öppen eld - bokstavligt talat! Anita hade tagit med sig en engångsgrill men istället för att tillaga vår mat på hederligt vis, lade vi kolet från grillen i den lilla eldstad som mamma så flitigt hade byggt ihop av stenar och kvisar. Engångsgrillens galler användes också och fick vila på fyra metallföremål som mamma hittade. Vi fiskar nämligen i ett område som påminner om en trädgård så det var inte så märkligt att hon hittade de där metallpinnarna trots allt. I vilket fall som helst blev det till slut utomordentligt bra. Bortsett från att mamma inte riktigt orkade vänta på att lågorna skulle dö ut och ersättas av enbart glöd. Istället gick lågorna upp ovanför grillgallret och en del av maten blev således kremerad. Mina sojaburgare klarade sig dock galant och de var såååå goda!

grill grill grill


Zak och jag i rök från någon utav eldarna/grillarna :P

Lite senare träffade vi några människor som var ute och promenerade i skogen. Självklart släktingar! :P

Hela dagen var grymt mysig! Midsommar och dess traditioner äger med andra ord ;)

Kommentarer
Postat av: Mewsick

Hoppas tofun smakade, för sill hade varit mer miljövänligt. Tofusvamp odlas i USA och transporteras till Sverige, till skillnad från den närfiskade västkustsillen som absolut inte är utrotningshotad (snarare tvärtom) och dessutom är stört nyttig (nämnde jag god och billig?). :D

2008-06-23 @ 21:45:16
URL: http://mewsick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0