Dagsutflykt till grannlandet

Idag (22 juni)  har jag varit på museumet Louisiana i Danmark! Zak, hans mamma, hennes väninna med sina tvillingbarn och jag tog tåget från Göteborg till Helsingborg, därefter båten över till Helsingør och slutligen tåg igen till Humlebæk. Det första tåget blev försenat med 41 minuter eftersom vi skulle möta ett annat tåg - ett tåg som, när det väl åkte förbi, åkte så långsamt att vi blev galna hela högen.

Till slut kom vi i alla fall fram till museet där verk av Paul Cézanne och Alberto Giacometti visades. Cézanne, som var impressionist och alltså ville förmedla den bild eller det intryck han själv fick snarare än det självklara som vem som helst tydligt kunde se vid en första anblick, hade ritat samma motiv men på flera olika sätt. Just att han lade mycket fokus på ex. ljussättningen gjorde att han närmade sig eller kanske till och med tillhörde postimpressionismen förresten. Detta har jag då lärt mig idag - färska kunskaper! :P

Giacometti var istället mannen som aldrig ville avsluta sina projekt utan såg det som ett nederlag när en skulptur eller målning faktiskt "var färdig". Det var just det faktum att det var klart som gjorde det misslyckat. Ett ganska intressant tankesätt kan man ju tycka...

Louisiana är ett jättefint museum verkligen, precis vid havet dessutom! Tyvärr var det ganska dåligt väder men vi satt ute i alla fall och hade det riktigt fint!


Hela sällskapet! Förutom jag då men men...


Tågresorna var jättemysiga. På hemvägen berättade tvillingarna dåliga "roliga historier" som vi försökte skratta hjärtligt åt :D De var bra ungar förresten! De skulle fylla elva och verkade rätt mogna för sin ålder. Ganska lugna men ändå glada! Det var roligt att träffa dem! :D Zak och jag studerade människor på perrongerna och åt Toffifee som jag hade köpt för danska mynt på båten.

När vi kom fram till Göteborg igen, hämtade mamma oss. Det regnade verkligen HUR MYCKET SOM HELST!!! Blixtrade och åskade gjorde det också! Supermysigt! Lyckades få syn på en sådan blixt som sträcker sig från himlen ned till marken, en sådan som man ibland kan se på lyckade fotografier. Det gjorde mig glad! :D

Väl hemma, efter att ha lämnat Zak och hans kära moder hemma hos sig, kollade jag på de första avsnitten av Sex and the City. Till min stora glädje hade mamma köpt hela shoeboxen! Så nu återstår hela 88 lättsamma amerikanska avsnitt!

Min dag har varit grymt bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0